4. Opdracht 1: Anne Frank
Belangrijke opmerking vooraf: wees je ervan bewust dat dit een literatuur-project met het thema ´Identiteit´ is, en geen geschiedenisles. Natuurlijk duid je de achtergronden van Anne Frank en haar dagboek, maar zorg ervoor dat je niet de meeste lestijd besteedt aan onderwerpen over de Tweede Wereldoorlog.
In dit project staan Anne Frank en haar dagboek centraal. We hebben voor Anne Frank gekozen omdat zij in haar dagboek heel erg mooi de verandering van meisje tot jonge vrouw laat zien (identiteit). Daarnaast was Anne erg belezen, schrijft ze in mooie taal en had ze literaire ambities. Haar dagboek, uitgegeven onder de titel Het achterhuis, behoort dan ook tot ons literaire erfgoed.
In dit project bestuderen de leerlingen passages uit Het achterhuis en maken ze een verbinding met het gedicht en de thema’s die in de introductie van het project zijn bestudeerd.
Van Het achterhuis bestaan verschillende versies. Anne Frank schreef zelf een eerste versie, puur als haar dagboek (dat ze als ´Kitty´ aanspreekt). Dit is de a-versie, die ze later zelf herschreef – de b-versie. Na de oorlog publiceerde haar vader het dagboek, de c-versie, waarbij hij uit de a- en b-versie putte, maar de seksueel getinte passages wegliet. In 1991 redigeerde Mirjam Pressler de dagboeken opnieuw, waarbij de geschrapte passages weer werden toegevoegd. In 2018 verscheen Het achterhuis in stripvorm. Voor dit project maken we gebruik van de stripversie en de versie van Mirjam Pressler.
Kennisdoelen |
De leerling kent Anne Frank en haar dagboek Het achterhuis.
|
Vaardigheidsdoelen |
De leerling:
- kan een onderzoek doen naar de diepere laag in een strippagina;
- herkent in de strip de thema’s uit het gedicht uit de introductieles.
|
Benodigdheden
- digibord (filmpje Dagboek Anne Frank)
- het stripboek Het achterhuis
- het boek Het achterhuis
- kopieën van pagina 8-9 uit het stripboek Het achterhuis
- schrijfpapier en schrijfgerei
- het werkblad met het gedicht Aan een klein meisje (uit de introductie)
- kopieën van pagina 94-95 (passend bij strofe 1 – ´hormonen´)
- kopieën van pagina 26-27 (passend bij strofe 2 – ´achter elke muur and’re muren´)
- kopieën van pagina 10-11 (passend bij strofe 3 – ´boze stukken in boze kranten´)
- kopieën van pagina 42-43 (passend bij strofe 4 – ´soldaten niet meer van tin / je hoeft er nog niet in´)
Aan de slag in de klas
Doorloop de vaste onderdelen binnen elke projectopdracht: onderzoek, uitvoeren en presenteren.