Doe onderstaande opdrachten of maak een keuze.
Van Prins naar Koning
Bekijk met de leerlingen de volgende Schooltv-video: Koning Willem-Alexander, van prins tot koning van Nederland.
Bespreek de video kort na:
- Hoe vindt Willem-Alexander het, denk je, om koning te zijn? En Máxima koningin? En de prinsesjes?
- Waaraan zie of merk je dat?
- Wat is het leukste van koning zijn, denk je? En het minst leuke?
Hoe zou jij het vinden om koning of koningin te zijn?
Kijk, de koning!
Kop of munt
Koningen en koninginnen zijn al heel lang op geld, op munten, te zien. Dat gebeurde al bij de oude Romeinen, ruim 2000 jaar geleden. Vroeger was een koning of keizer het middelpunt van het land. Hij bezat alle macht en besliste over alles en iedereen. Hij was vaak ook de enige die munten mocht maken. Vandaar dat zijn hoofd op de munt van het land te zien was. Die gewoonte hebben we nu nog steeds.
Laat een aantal voorbeelden van (oude) munten zien (werkblad 3). Op elke munt is te zien om welke keizer, koning of koningin het gaat (in chronologische volgorde):
- Keizer Hadrianus
- Koning Willem I
- Koning Willem II
- Koning Willen III
- Koningin Wilhelmina
- Koningin Juliana
- Koningin Beatrix
- Koning Willem-Alexander
- Bespreek de munten:
- Wat valt de leerlingen op?
- Wat vinden ze mooi of juist niet mooi?
- Welke koning is van het meest lang geleden denk je? En welke koning komt erna?
- Kunnen de leerlingen de munten in chronologische volgorde leggen?
Tip: I, II en III bij de Willems verraadt al een bepaalde volgorde.
De munten laten eigenlijk heel mooi de familie van onze koning zien. Je kunt met de munten steeds verder terug in de tijd kijken: wie is zijn moeder, zijn oma, zijn overgrootvader, etc.
- Laat de leerlingen bedenken waar je nog meer afbeeldingen van de koning en koningin vindt. Denk aan voorwerpen, in gebouwen, in de stad.
De koning op een blikje
Toon de afbeeldingen van de koning op voorwerpen (bijlage 1). De koning is zó bekend, dat je hem overal ziet. Wat zien de leerlingen? Waar zien ze de koning misschien nog wel eens meer op afgebeeld?
Koningsportretten
Vertel: keizers, koningen en koninginnen worden al eeuwen geschilderd. Nu kan er ook een mooie foto van de koning gemaakt worden, maar vroeger bestonden er nog geen foto’s en was een schilderij de enige manier om iemand te kunnen afbeelden. Als je ver van het paleis woonde en je de koning nooit in het echt kon zien, dan hielp bijvoorbeeld een schilderij in het stadhuis dichtbij wel een beetje.
Laat een paar voorbeelden zien van schilderijen van onze stadhouders (de voorouders van onze koning werden geen koningen genoemd, maar waren wel van dezelfde familie en woonden bijna allemaal in Den Haag), koningen en koninginnen (bijlage 2) van de 16de-eeuwse Willem van Oranje tot koningin Beatrix). Bespreek met de leerlingen: wat zijn verschillen en overeenkomsten?
Reflectievragen die je kunt stellen tijdens het werken aan de opdracht en/of erna
- Had je wel eens goed gekeken naar wat er op een munt staat?
- Heb je ook wel eens koningen van een ander land op een munt zien staan?
- Wie zou er van jou ook wel eens op een munt mogen staan?