Leesgroep Muziekonderwijs

Doelgroep: Iedereen die muziekles geeft in het basisonderwijs, zowel met als zonder muziekvakopleiding
Tijdsduur
:  1 bijeenkomst van 1,5 uur

Inleiding

De Leesgroep Muziekonderwijs is in 2020 gestart op initiatief van het Leernetwerk Muziek.

We lezen publicaties die relevant zijn voor muziekonderwijs in het primair onderwijs. Deelnemers lezen voorafgaand aan een bijeenkomst allen dezelfde publicatie. Tijdens de bijeenkomst bespreken we de opgedane inzichten om zo onze kennis te verdiepen. De deelnemers bepalen gezamenlijk de keuze van het boek, artikel, video of podcast en het aantal bijeenkomsten.

In de gesprekken over de diverse publicaties in seizoen 20/21 bleken creativiteitsontwikkeling, persoonsvorming en eigenaarschap bij leerlingen terugkerende thema’s.

Programma

Iedere deelnemer ‘pitcht’ een boek of artikel waarvan je graag zou willen dat de anderen het lezen om in een volgende bijeenkomst over uit te wisselen. Tijdens de pitch benoem je wat jij zo waardevol vindt aan dat boek/artikel en waarom je het gezamenlijk wilt bespreken. Je hoeft het boek zelf nog niet gelezen te hebben, het kan ook zijn dat je benoemt wat jou er zo nieuwsgierig naar maakt. Op basis hiervan kiezen we de publicatie die we allemaal gaan lezen voor de eerstvolgende bijeenkomst.

Het lezen en uitwisselen geeft de deelnemers zicht op waarom en hoe je de besproken thema’s in je muziekpraktijk in het primair onderwijs handen en voeten kunt geven.

Informatie

Heb je vragen, ideeën of wil je meer informatie? Neem contact op met Coby Wisse, cobywisse@cultuurschakel.nl, 06-46941024

Volgende bijeenkomst

Datum:  23 februari 2022
Tijd:  13.30-15.00 uur
Locatie:  Bij CultuurSchakel en online
Kosten:  Gratis

Resultaat

Vorige edities Leesgroep Muziekonderwijs

Quotes deelnemers

Solveig Poortier, leerkracht Gelderlandschool en muziekspecialist | “Door het gezamenlijk van gedachten te wisselen over dat wat we lezen raak ik enorm geïnspireerd om kritisch te blijven kijken naar mijn muzieklessen en het helpt mij het belang van muziekonderwijs beter op de kaart te zetten.”

Marjolein Gijzel, vakleerkracht muziek en COH-expert op diverse scholen | "Ik vind de leesgroep heel waardevol! Het zet mij aan tot het daadwerkelijk lezen, luisteren of bekijken van belangrijke en interessante artikelen, video's en podcasts. Vervolgens is het enorm inspirerend om het er met elkaar over te hebben! Het zet je aan tot denken maar kan ook doorwerken in de lessen in de praktijk of de trainingen die ik geef."