Leesgroep Muziekonderwijs

Doelgroep: Iedereen die muziekles geeft in het primair onderwijs
Tijdsduur: 1 bijeenkomst van 1,5 uur

Omschrijving

De Leesgroep Muziekonderwijs is in 2020 gestart op initiatief van het Leernetwerk Muziek.

We lezen publicaties die relevant zijn voor muziekonderwijs in het primair onderwijs. Deelnemers lezen voorafgaand aan een bijeenkomst allen dezelfde publicatie. Tijdens de bijeenkomst bespreken we de opgedane inzichten om zo onze kennis te verdiepen. De deelnemers bepalen gezamenlijk de keuze van het boek, artikel, video of podcast en het aantal bijeenkomsten.

In de gesprekken over de diverse publicaties in seizoen 20/21 bleken creativiteitsontwikkeling, persoonsvorming en eigenaarschap bij leerlingen terugkerende thema’s.

In aansluiting op het onderwerp Vakoverstijgend werken wat nu centraal staat in het Leernetwerkmuziek, lezen we twee publicaties van Wolf Brinkman en daarnaast het boek Wicked Art Assignments waarbij we onderzoeken of en hoe de opdrachten uit dit boek aan (kunnen) sluiten op Wolfs’ benadering.

Te lezen ter voorbereiding

Het artikel is online te lezen, de boeken niet. Wanneer de aanschaf van de boeken een belemmering is voor deelname, stuur dan een mail naar Coby Wisse. 

Informatie

Heb je vragen, ideeën of wil je meer informatie? Neem contact op met Coby Wisse, cobywisse@cultuurschakel.nl, 06-46941024

Resultaat

Vorige edities Leesgroep Muziekonderwijs

Quotes deelnemers

Solveig Poortier, leerkracht Gelderlandschool en muziekspecialist | “Door het gezamenlijk van gedachten te wisselen over dat wat we lezen raak ik enorm geïnspireerd om kritisch te blijven kijken naar mijn muzieklessen en het helpt mij het belang van muziekonderwijs beter op de kaart te zetten.”

Marjolein Gijzel, vakleerkracht muziek en COH-expert op diverse scholen | "Ik vind de leesgroep heel waardevol! Het zet mij aan tot het daadwerkelijk lezen, luisteren of bekijken van belangrijke en interessante artikelen, video's en podcasts. Vervolgens is het enorm inspirerend om het er met elkaar over te hebben! Het zet je aan tot denken maar kan ook doorwerken in de lessen in de praktijk of de trainingen die ik geef."