Flexibel boeken en variabele tijden

Naast bewust kiezen met de tool CultuurStemmen is het voor voortgezet onderwijs ook nieuw dat scholen het hele jaar door cultuurbezoeken kunnen boeken. Zij hoeven deze dus niet per se al in mei/juni voor het hele jaar vast te leggen.

Dit komt mede doordat de subsidies via de CJP Cultuurkaart en de Haagse subsidie het hele jaar beschikbaar blijven. Bovendien is deze subsidie variabel en afhankelijk van het aantal scholen dat er gebruik van maakt. Als scholen geen gebruik maken van de CJP subsidie, dan wordt deze verdeeld over scholen die dat wél doen. Deze scholen kunnen hiermee vanaf ca. januari nog culturele activiteiten boeken.

Ook zijn de tijden van sommige cultuurbezoeken variabel en kan de culturele activiteit overdag en/of ´s avonds geboekt worden. We streven naar een evenwichtige mix van dag- en avondbezoeken, maar dit is vooral afhankelijk van het aanbod dat wel geschikt en interessant moet zijn voor eerste- en tweedeklassers in het voortgezet onderwijs. Avondbezoek kan niet verplicht gesteld worden door de school en er zal maar een beperkt aantal leerlingen kunnen of mogen deelnemen. Toch willen we deze mogelijkheid bieden, omdat we elke kans aangrijpen om leerlingen (en docenten) te verleiden tot theaterbezoek. 

In dit pilotjaar zal blijken of dit een geslaagd experiment is!

Nathalie Décory, Korzo: Wij zien alleen maar kansen
“Het is inherent aan een theater als Korzo dat er gedurende het hele jaar door geprogrammeerd wordt. Aan het begin van het jaar hebben onze programmeurs nog niet het gehele aanbod in beeld. Voor ons is het dus ontzettend fijn dat de voorstellingen voor vo het gehele jaar door aangeboden kunnen worden, dat maakt het voor ons alleen maar gemakkelijker.

Ook zijn we groot voorstander van de mogelijkheid voorstellingen ´s avonds te boeken. We vinden het belangrijk dat het publiek mengt, dus niet dat er overdag uitsluitend leerlingen komen en het ´gewone´ publiek in de avond. Het is goed dat mensen elkaar kunnen ontmoeten, zien en aanvoelen, en samen een voorstelling kunnen beleven. Kunst en cultuur is daar hét platform voor.

Het is de verantwoordelijkheid van de educatiemedewerker van het theater (en ook van de leerkracht natuurlijk) om de leerlingen daarin goed voor te bereiden en te begeleiden. Wij hebben altijd van te voren contact met een school. En we werken nu aan een filmpje in de vorm van een vlog waarin we laten zien wat de do´s en don´ts zijn als je een theater bezoekt.

Als theater kan je het aantal leerlingen ten opzichte van het reguliere publiek goed reguleren, en je begeleiding daarop afstemmen. Ook kiezen we ervoor de avondvoorstellingen die geschikt zijn voor het voortgezet onderwijs, een uurtje eerder te programmeren.

Het is voor ons, maar ook voor de scholen, fijn dat niet meteen in de eerste maanden van het jaar alle cultuurbezoeken vastgelegd hoeven te worden. Het is wel belangrijk dat scholen de website het hele jaar door in de gaten houden, want de voorstellingen die wij later in het jaar programmeren, staan niet allemaal in Expeditie C.”

Laetitia Bartelink & Renate Schipperen, Praktijkschool De Poort: Voor ons is flexibel boeken een uitkomst
“Het is best lastig om voor onze leerlingen geschikt cultureel aanbod te vinden. Niet alleen qua niveau, maar ook qua tijdspanne. Voor ons kan het een drempel zijn om in een vroeg stadium voor het hele schooljaar cultuurbezoeken vast te leggen, dat kunnen onze leerlingen niet goed overzien. Daarom zouden wij een cultuurbezoek het liefst binnen zeer afzienbare tijd ná boeking laten plaatsvinden. De mogelijkheid om flexibel te boeken brengt dat binnen handbereik en zal voor onze leerlingen zeker deuren openen.

Voor een school als De Poort is het zaak klein te beginnen. We hopen op en verwachten een olievlek-werking: een groepje gemotiveerde leerlingen dat verder kan verspreiden hoe leuk of bijzonder een voorstelling was. En dat zal ook spelen bij de docenten. Het feit dat de leerlingen met CultuurStemmen eigen keuzes kunnen maken, zal ook veel verschil maken.

Het ondernemen van culturele activiteiten staat bij ons nog echt in de kinderschoenen. Als we iets organiseren, is dat meestal bij ons op school. Maar onze leerlingen moeten straks ook gewoon functioneren in de buitenwereld, dus willen we graag met ze naar buiten als dat kan. Voor ons is het dus heel fijn als we op geschikt aanbod kunnen inspringen. Daarom is flexibel boeken voor ons en onze leerlingen een uitkomst.”