19 november 2020

Mijn hoofd zit vol fantasie

Inaya (10) zit in groep 7 van de Paul Krugerschool. Vorig jaar deed ze mee aan het project Kunst en Kids (leerlingparticipatie), waarbij kinderen meepraten over het kunstonderwijs op school. Hun eerste concrete idee werken ze nu uit: een ideeënbus voor alle kinderen op school. Hoe heeft Inaya dit project beleefd? Ze vertelt erover in dit blog.

Dit blog is onderdeel van een reeks verhalen over leerlingparticpatie. Lees ook het verhaal van projecteleider Nikki van de Klundert bij Stichting Alexander en cultuurbegeleider en leerkracht Ineke Verkleij op de Paul Krugerschool.

“Ik ben dol op tekenen. Mijn slaapkamer hangt vol met tekeningen. Als ik ergens een leeg vel papier zie pak ik meteen mijn kleurpotloden. Overal in huis liggen knutseldingen. Ik doe altijd mijn best om iets moois te maken. Ik wil later ook heel graag iets met tekenen of ontwerpen gaan doen. Daarom vond ik het echt leuk om vorig jaar mee te mogen denken over kunst in de klas. Ik wist eerst niet goed wat het was, leerlingparticipatie. Maar nu wel: dat je kunt meedenken over dingen op school. Als kind heb je er gewoon recht op weet ik nu!”

Droomhuis

“Ik zit vol ideeën. Het mooiste van een kunstles vind ik dat je je fantasieën uit je hoofd kunt halen. Dat je kunt laten zien hoe je je voelt of hoe je zou willen dat je omgeving eruitziet. Bijvoorbeeld door het droomhuis te schilderen waar je in zou willen wonen. Met kunst kun je je eigen weg volgen. Vrij zijn. Mijn hoofd zit vol fantasie. Ik heb bijvoorbeeld laatst nog een robot bedacht die ik graag wil gaan maken.

Ik ben er trots op dat ik mee mocht doen met dit project. Met vijf andere kinderen waren we een kerngroepje. Sinds de zomervakantie zijn we nog met z’n vieren over. In een schriftje schreef ik alle ideeën van onszelf en de andere kinderen op. We kregen de ideeën van andere kinderen door ze te interviewen. Dat was ook supertof om te doen. Ik kende de meeste kinderen al wel, maar door ze zoveel vragen te stellen leerde ik ze beter kennen.”

Saai

“Sommige kinderen wilden iets met koken of kleren maken. Dat hoeft van mij dan weer niet. Maar dat hoort er ook bij. Dat je ideeën van andere kinderen niet meteen stom vindt maar serieus neemt. Veel kinderen vinden de kunstles nu saai. Ik ook. De juf is vaak veel te lang aan het praten en uitleggen. Dan is er nog maar weinig tijd over om lekker te tekenen of te knutselen. Dat willen we heel graag anders.

Sommige kinderen willen meer keus. Zodat we niet allemaal hetzelfde maken. Dat je bijvoorbeeld uit drie tafels kunt kiezen. Ik zie het zo voor me. Een groep gaat kleien, een tweede groepje gaat schilderen en de derde groep maakt een stop motion. Dan maak je een film met heel veel foto’s, echt heel leuk om te doen. Na afloop van de les kan elk kind zijn werk laten zien en erover vertellen. Ik wil ook graag vaker in de week een les beeldend. Waarom niet twee keer in de week, net als gym?”

Kinderen voor de klas

“Het lijkt me ook leuk om kinderen zelf een kunstles te laten bedenken. Ik durf best voor de klas. Ik ben niet bang of verlegen. Als kinderen me uitlachen negeer ik dat gewoon. Het lijkt me superleuk om te doen. Misschien word ik later wel juf. Ja, ik denk dat ik dat best goed kan.

Ik zou ook wel meer met kunst willen doen in andere lessen. Bijvoorbeeld bij geschiedenis. Dat je met papier en lijm een tijdbalk maakt rond de Tweede Wereldoorlog. Of dat je tijdens rekenen getallen maakt in mooie vormen. Je kunt ook rekensommen knutselen. Laatst hadden we een les over Rembrandt en de Gouden Eeuw. Rembrandt maakte veel zelfportretten. Toen hebben we allemaal ook van onszelf een portret gemaakt. Superleuk!”

Verhaal over je leven

“Een van onze ideeën zijn we al aan het maken: van een oude schoenendoos maken we een ideeënbus. Die hangen we op in de hal. Alle leerlingen mogen daar hun ideeën indoen. Over kunst. Maar het mag ook een verhaaltje over hun leven zijn. Ik weet zeker dat heel veel kinderen dat fijn vinden. De school moet wel iets met de ideeën gaan doen, écht naar ons luisteren. Volgens mij willen de juffen en meesters ook graag onze fantasie eruit halen. Ik snap wel dat het lang kan duren voordat het echt anders gaat. Misschien ben ik dan al van school af!” 

Inaya (10)
Leerling groep 7 - Paul Krugerschool

Wil je ook, samen met je klas, aan de slag met kunstonderwijs? Neem dan een kijkje in de Haagse Ladekast en ontdek de projecten van Cultuuronderwijs op zijn Haags.